måndag 25 maj 2009

Fågelbord

Ett av helgens projekt kunde avslutas nu ikväll. Jag och en vän provade att gjuta rabarberblad i finbetong. För att varit första gången för oss båda gick det riktigt bra. Mina står redan på plats med vatten i det ena och lite brödsmulor i det lite mindre. Det största fatet väntar på sin lycklige ägare som kommer att kunna stoltsera med ett prima fint fat på sin lott.


Fråga: är det meningen att dessa fat ska kunna hålla vatten? Någon som vet? Ska de lackas eller ngt?

Något mer som hände i helgen var att jag började fläta iordning vår berså (snabbväxande pil). Jag har nu kunnat fixa grenarna i nederkant och tvinnat ihop dem mer. Nu är det dock höjden kvar. Bersås är väl ca 2.5 m hög, så det krävs stege och lite pill. Idag hänger en del grenar över på grannens tomt och det känns viktigt att ta tag i dessa ganska snart. Har fått lov att låna stege och ska försöka hinna med det i veckan. Det är otroligt skönt med bersån (eller "bärs-ån" som min bror så påhittigt döpte om den till...). Den ger skön skugga och också lite avskärmning. På plats står än så länge 2 av mina fynd-stolar. Snart får de sällskap av deras pimpade släktingar.. Letar fortfarande efter lämpligt tyg/vaxduk. Tar tacksamt emot förslag! Det finns massa fina på Syster Lycklig men de är lite väl dyra tycker jag, tror jag..

I helgen blev det även klart med tillåtelse att få sätta upp lite spaljéer längs en del av tomtgränsen och även bygga soldäck. Längtar redan efter resultatet, mest efter spaljéerna!

Avslutningsvis vill jag sända ett stort varmt TACK till fina G som så flitigt tvättat staketlängder hela kvälla! Tack :O)

1 kommentar:

  1. Betong släpper ju igenom vatten till en viss del då det är ett poröst material och frätande vilket betyder att du inte kan lacka dem. Man kan olja in betong med betongolja och ev. tillsätta speciella färgpigment. Man kan också vaxa betong för att få en mjuk, slät vattenavstötande yta. Även vaxet kan pigmenteras. Men som sgat eftersom betong är frätande behövs speciella grejor, fråga i en BRA färgaffär så kan de hjälpa.

    SvaraRadera