tisdag 21 april 2009

Frön och sticklingar

Hemma på vardagsrumsbordet trängs nu diverse plantor. Det är sticklingar av Mårbacka, Fuccior och frön av Solros, Krasse, Coktailtomat och Luktärt. Solrosor och Luktärt händer det tyvärr ingenting med. Nu är det 2 veckor sedan jag satte ned dem i jorden och nog borde det börja hända ngt snart?

Jag har aldrig varit så mkt för det här med fröer. Det är ju fantastiskt och så mycket billigare, men det är pill och stickingar lockar oftast.. Men det är kul att prova på. Krasse-fröna samlade jag själv från egna plantor förra säsongen och lät dem torka på fönsterbrädan. Det är ett mål för årets säsong, samla in fler frön för att spara till nästa år!

Sedan är jag lite bekymrad över mina Mårbacka-plantor. Bladen blir gula, klena och trista. "För mkt vatten", har jag fått höra men jorden är verkligen kruttorr. Tips!?

Min vision är att ha hela uterummet fyllt av Mårbacka. Det är en hel vägg som är täckt av fönster, i stil med en glasveranda. Och visst hör Mårbacka hemma på ett sådant ställe?

Bilden har jag lånat från Odla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar